Digitala kanaler

Vilka digitala kanaler är värda att satsa på?

Att ha en hemsida är ett absolut måste men hur är det med Facebook, Instagram, Nyhetsbrev, Twitter, Youtube, Pinterest, Linkedin, bloggar m fl.? Internettillgången har de senaste åren legat stabilt strax över 90% och 82% använder internet dagligen. 78% av befolkningen kopplar upp sig via mobilen. De digitala kanalerna är många och det ploppar upp nya hela tiden. Behöver man finnas överallt? och hur väljer man?

Ställ dig själv följande tre frågor och lägg krutet där:
- Vad behöver din målgrupp veta?
- Var finns din målgrupp?
- Vilket innehåll har du?

I svaren finns ofta ledtrådar om kanalval. God kommunikation utgår alltid efter målgruppens behov. Välj de kanaler som dina kunder finns i och ta fram relevant innehåll för just dem! Att försöka vara överallt är sällan en bra lösning. De digitala verktygen som står till förfogande, exempelvis Facebooks annonseringsplattform, låter dig som företag att nå ut till väldigt specifika målgrupper med speciella intressen eller beteenden. 

Driver du t.ex. ett mindre byggbolag så är troligtvis LinkedIn eller Twitter lite “overkill” för just din verksamhet. Då är det bättre att satsa på hemsidan och facebook. Säljer du kläder till tonåringar kan du välja bort facebook eftersom den kanalen är passé för dem. Instagram och blogg kommer troligtvis fungera klockrent. 

Kolla hur dina konkurrenter gör och försök att hitta ett nytt uttryck, som sticker ut från mängden. Har du redan ett bra material så kan du återanvända det. Skriv om en rubrik, byt ut en bild, dela upp en text till flera artiklar osv. och vips så känns det som sprillans nytt igen.  Nedan ger vi en kort beskrivning av de mest använda.

Facebook

Användningen av Facebook fortsätter att öka med någon procent årligen och har gjort så sedan mätningarna började 2011. Drygt hälften av alla internetanvändare är på Facebook varje dag och 71 procent är det någon gång. Användningen ökar bland alla åldrar.

Du skapa en företagssida helt utan kostnad. Skriv och posta inlägg som du sedan kan sprida. Posta allt som din målgrupp kan tänkas vilja läsa; tips, nyheter, tävlingar, produktnyheter, kampanjer o.s.v. Försök att bjuda in vänner för att få fler följare, be dem gilla och dela era inlägg. Då syns era inlägg för potentiella nya kunder. Som företag är det bra att vara aktiv i andra grupper i branschen. Var snabb med att besvara frågor och kommentarer.

Instagram

Det näst största sociala nätverket bland svenska internetanvändare är Instagram och användningen fortsätter att öka. 44 procent använder någon gång Instagram 2016, jämfört med 40 procent året innan. 26 procent gör det dagligen. Störst andel Instagramanvändare finns i den yngsta åldersgruppen, bland de mellan 12-15 år.

Precis som alla andra kanaler, är Instagram superbra för att inspirera och driva trafik till din hemsida. En bild säger mer än tusen ord, välj bilder som väcker uppmärksamhet och triggar igång känslor. Här förväntas man vara mer personlig. Bjud på dig själv, skriv något roligt. Be dina följare att maila bilder som du sedan postar.

Dela på...


Kategorier

Sitekarta | © WeIntendit AB 2017
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår hemsida