Towe

Nya trender inom webbdesign


Intendit producerar och levererar hemsidor både på den svenska och finska marknaden. Intendit har kontor i Malmö, Stockholm och Helsingfors.
Vi har tagit en pratstund över en kopp kaffe med Towe Syring, webbdesigner på huvudkontoret i Malmö.


I dag är kunderna mer medvetna om vilken design de önskar samt att de efterfrågar mobile first,
det vill säga att designen skall vara anpassad först och främst till mobila enheter. Det är en
förändring som skett under de senaste åren, säger Towe Syring, och fortsätter:
Mobile first gör att jag i min roll måste tänka på sidans struktur och hur den kan komma att se ut.
Att få en mobilanpassad hemsida ingår i dag som standard i vårt erbjudande till våra nya kunder.
För Intendits äldre kunder går det att få en så kallad redesign av sin befintliga sida.

Vad ser du för nya trender när det gäller webbdesign?
Nu inför 2018 har vi märkt av att färger börjar ta plats i designen. Från att ha dominerats av vitt och
gråa nyanser. Tidigare var det mer minimalistiskt utseende med sparsam användning av färg. Jag
tycker att det är roligt att färger åter börjar ta plats inom webbdesign. Även användning av
övertoning av färger blir allt vanligare, berättar Towe.
Det är inte helt ovanligt att kunder gärna vill berätta utförligt och detaljerat om sin verksamhet på
hemsidan.
Mitt tips är att hålla informationen på hemsidan kort och koncis eftersom besökarens så kallade
attention span blir allt kortare och kortare. Då gäller det att tidigt fånga besökaren och hålla
intresset uppe, säger Towe.

Hur ser du på det kommande året?
Just nu har vi ett högt tryck av nya inkommande kunder, vilket gör att vi känner stor arbetsglädje.
En hel del av våra nya kunder har spännande verksamheter som gör att vi måste tänka till ett varv
extra för att kunna leverera en hemsida av högsta kvalitet, säger Towe och fortsätter:
Jag vill gärna slå ett slag för vårt kontor i Finland som tar hand om hela den finska marknaden.
Finnarna har börjat visa en nyfikenhet och intresse för modern webbdesign och vi gör
finskspråkiga hemsidor åt en hel del kunder, avslutar Towe.

3 snabba att tänka på om du funderar på en hemsida
1. Tänk på vad målet är med hemsidan, till exempel försäljning eller ren information?
2. Se till att kommunikationen är rak och koncis för att bibehålla besökarens intresse.
3. Identifiera din målgrupp och anpassa språket därefter.

Dela på...


Kategorier

Sitekarta | © WeIntendit AB 2018
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår hemsida