Indexera hemsidan för att synas på Google
2022-11-10 -
Som de flesta företagare vet är det väldigt viktigt att ha en hemsida men det är också viktigt att hemsidan finns i Googles sökresultat så att potentiella kunder kan hitta den. Om din hemsida inte finns med i Googles sökresultat när du exempelvis söker på ditt företagsnamn så beror det vanligtvis på att hemsidan inte har indexerats av Google ännu. Hur får man då hemsidan att synas i sökresultatet? Jo, hemsidan måste indexeras för att listas i Googles sökresultat.
Vad är Google index?
Google index kan jämföras med ett enormt bibliotek fyllt av böcker skrivna av olika författare från hela världen. För att någon ska kunna hyra just din bok behöver den finnas på hyllan i biblioteket. Bibliotekarien i sin tur försöker att tipsa dig om rätt bok utifrån vad du söker.
Google index består istället för böcker av miljardtals hemsidor som Google känner till och listar i sökresultatet. Google kan liknas med bibliotekarien genom att Google försöker visa relevanta hemsidor i sökresultatet för just din sökning och position. För att hemsidan ska kunna synas i sökresultatet måste först Google indexera den. Indexeringen innebär att hemsidan blir listad hos Google vilket gör att den kan synas i sökresultatet.
Är min hemsida indexerad?
Om du vill se om din hemsida är indexerad samt vilka sidor på hemsidan som indexerats kan du besöka Google och göra en webbsökning på “site:minhemsida.se”, skriv in ditt domännamn utan ”https://www.” (se bild). Då kommer du att se hur många sidor som är indexerade och finns i Googles resultat. Du kan också se vilka specifika sidor som är indexerade i sökresultatet och därmed vilka som saknas. Om resultatet är helt tomt, så är inte din hemsida indexerad av Google ännu.
Varför har inte min hemsida indexerats av Google?
Det kan finnas olika anledningar till att Google ännu inte indexerat hemsidan eller specifika sidor på hemsidan. Några exempel på anledningar kan vara:
- Ny hemsida – Om hemsidan är ny kan det ta tid för Google att uppmärksamma den och lista den i sökresultatet.
- Låg kvalitet – Om Google anser att hemsidan är av låg kvalitet vill de inte lista den i sökresultatet.
- Robots.txt – Är en textfil som talar om för Google huruvida Googles “spindlar” får söka igenom en sida eller inte. I Robots-filen kan man ange vilka sidor som spindlarna inte får gå igenom. Om man blockerar fel sidor i robots.txt så påverkar det indexeringen.
- Metatags index/noindex – Talar om för Google huruvida sidorna på hemsidan får indexeras eller inte. I hemsidans kod kan man ange en kodsnutt som innehåller “noindex” om sidan inte ska kunna indexeras av Google.
- Sitemap – Även kallat sidkarta/webbplatskrata, är en karta över din webbplats. Den talar om för Google vilka sidor som finns på hemsidan.
Begär indexering
Om din hemsida eller specifika sidor på den inte indexeras kan du skicka en indexeringsbegäran via Google Search Console. Med vår SEO-tjänst hjälper vi dig med indexeringen.
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!