favicon och dess betydelse

Vad är en favicon och varför är det så viktigt?

En favicon är den lilla ikonen som ligger bredvid företagsnamnet uppe i webbläsarens flik. Det främsta syftet med ikonen att bygga varumärke, skapa igenkänning och underlätta för besökaren att hitta rätt bland flikar och bokmärken. Bilden är väldigt liten, 16x16 pixlar, och kan därför inte innehålla så mycket detaljer. Men det är en bra idé att använda hela, eller i alla fall en del av sin logotyp som favicon. Företagets ikon syns även i sökresultatet på Google när man använder mobila enheter. Ikonen kan vara i många olika filformat, men de vanligaste är ICO, PNG, JPEG eller SVG.

Läs mer >>

Videoguider för Wordpress och WooCommerce på Youtube

Missa inte våra videoguider på Youtube!

Vi på Intendit har skapat flera videoguider på vår Youtube-kanal. Dessa är till för att underlätta för våra kunder och är alltid lättillgängliga om behovet uppstår. Guiderna handlar om allt från hur man skapar och redigerar sidor i Wordpress, hur man lägger in produkter och skapar rabatter via WoCommerce till hur man skickar material via WeTransfer och mycket mer. Ni hittar Intendits videoguider här!

Läs mer >>

Begrepp inom annonsering på Google ads och Facebook ads

Annonseringsbegrepp - Ordlista

Betald annonsering körs till stor del via plattformar så som Google Ads eller Facebook Ads. Det finns ett antal begrepp kopplade till betald annonsering via dessa plattformar som kan vara bra att hålla koll på för att kunna analysera sina resultat. Det är även bra för att kunna sätta upp mål inför kommande annonseringskampanjer. Mätvärdena blir som en fingervisning för om man ska ändra något i sin annons om den inte presterar som den ska, genom att t.ex. jämföra sin CTR med andra företag inom branschen. Nedan presenteras en ordlista med vanliga begrepp kopplade till betald annonsering, både med förkortningar och på svenska och engelska.  

Läs mer >>

Sökmotorvänlig URL-struktur

Sökmotorvänlig uppbyggnad av URL-struktur

URL:en för en hemsida är den som står i adressfältet i webbläsaren. URL är en förkortning för Uniform Resource Locator och kan även kallas för webbadress. Det är hemsidans URL som är det första Google läser av för att förstå vad sidan handlar om. Därför är det viktigt hur sidans URL:er är uppbyggda ur ett SEO-perspektiv med en tydlig struktur och inkluderade sökord. Om URL:erna inte handlar om hemsidans innehåll kan det vara svårare för Google såväl som besökarna att förstå hemsidan.

Läs mer >>

Skapa dina rapporter i Google Data Studio - Guide

Skapa dina rapporter i Google Data Studio

Google Data Studio är ett kostnadsfritt verktyg från Google som används för att skapa visuella rapporter. Detta görs genom att hämta in data från andra plattformar, så som Google Analytics eller Google search console. Du kan sedan sammanställa en rapport med precis den datan som du vill inkludera. Det går även att skapa rapporter direkt i Analytics, men Data Studio ger större flexibilitet när det kommer till urval av data och design. Det finns även bra alternativ för att dela din rapport med andra.

Läs mer >>

Facebook annonsering

Marknadsför företaget med Facebook annonsering

I dagens digitala samhälle är det en stor fördel för företag att finnas på sociala medier och att marknadsföra sig via dem. Facebook är den största plattformen för sociala medier och har hela 2.8 miljarder användare över hela världen. I Sverige har ca 70% använt Facebook under senaste året och 54% av internetanvändarna använder Facebook dagligen. Många privatpersoner finns därmed på Facebook vilket gör plattformen till en attraktiv kanal för företag att nå ut till nya potentiella kunder. 

Läs mer >>

Håll blogg- och nyhetsflöden uppdaterade

Håll din hemsida levande med uppdaterade blogg- och nyhetsflöden

Ett bra sätt att hålla dina kunder uppdaterade är att ha ett levande blogg- och nyhetsflöde på din hemsida. På så sätt kan du förmedla verksamhetens utveckling, svara på vanliga frågeställningar och visa upp din expertis för dina kunder. Det kan vara en viktig faktor för potentiella kunder att se att verksamheten fortfarande är aktiv och besitter den kunskap som efterfrågas. Om man som kund besöker en hemsida vars senaste blogginlägg är från 5 år tillbaka, kan man bli osäker på huruvida företaget fortfarande erbjuder sina tjänster eller inte.

Läs mer >>

Microsoft Business 365

Marknadsledande maillösning Microsoft Business 365

Nu erbjuder vi på Intendit maillösningen Microsoft Business 365 till våra kunder. Microsoft Business 365 är en marknadsledande maillösning, där E-post, kalender, Office och lagringsutrymme i molnet från Microsoft ingår. Med Microsoft 365 kan du lita på att din tjänst alltid är tillgänglig med en garanterad driftsäkerhet på hela 99.99%. Microsoft 365 hette tidigare Office 365 och är samma som verktyg som förr fast med ännu mer funktionalitet.

Läs mer >>

Använd Wetransfer för att skicka stora filer

Använd Wetransfer om du behöver skicka stora filer!

Wetransfer är en gratis filöverföringstjänst som kan användas för att skicka stora filer. Det är möjligt att skicka upp till 2GB (2000 MB) i varje överföring. En av de främsta fördelarna med Wetransfer är att man kan skicka många olika filer i en omgång, både bilder och textfiler. Att dela upp sina filer och skicka i flera olika mail är ett minne blott. Det är dessutom väldigt enkelt att använda och perfekt om du behöver skicka material till oss!

Läs mer >>

5 tips vid uppstart av en ny hemsida - grafisk profil

5 tips vid uppstart av en ny hemsida

När man är i processen av en ny hemsida kan det vara en djungel att veta hur man vill att hemsidan ska se ut designmässigt samt vad den ska innehålla. Behöver du hjälp med vad som kan vara bra att tänka på vid uppstarten av en ny hemsida? Vi ger dig 5 enkla tips!

Läs mer >>


Kategorier

Sitekarta | © Intendit AB 2021
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår hemsida