Gratis typsnitt för webben och för hemsidan - Google Fonts [2021]

Gratis typsnitt för webben - Google Fonts [2021]

Google Fonts är ett gratisverktyg från Google där du kan välja mellan över 1300 typsnitt för webben. Det är väldigt enkelt att testa olika typsnitt som du sedan kan ladda ner och använda för olika ändamål. Det finns en smidig sökfunktion som gör att du kan hitta precis det typsnittet som du vill använda. Du kan exempelvis sortera typsnitten efter stil, typsnittsfamilj eller språk. Det går att hitta allt från väldigt enkla stilar till typsnitt i skrivstil. Du har även möjligheten att skriva in en egen mening som sedan visas i de olika typsnitten. 

Läs mer >>

Svenskarnas internetvanor 2021

Svenskarnas internetvanor 2021

I slutet av oktober 2021 släppte Svenskarna och Internet sin årliga studie som handlar om svenskarnas internetvanor under 2021. Det är en omfattande rapport som täcker det mesta kring svenskarnas internetvanor. I detta blogginlägget presenteras intressanta delar av de resultat som rör statistik om internetanvändning, köp via e-handel och användning av sociala medier. Vill ni läsa hela rapporten hittar ni den här.

Läs mer >>

Vilka marknadsföringskanaler passar ditt företag - Intendit webbyrå

Vilka marknadsföringskanaler passar ditt företag?

De flesta företag har idag en hemsida och en närvaro i digitala kanaler. Därför är det viktigt att hänga med i svängarna och se till att man syns - speciellt där dina kunder finns. Det är viktigt att ha en hemsida för du ska kunna visa upp vad just ert företag är bra på och för att kunderna ska kunna hitta information om din verksamhet. En så enkel sak som ett telefonnummer eller tydliga öppettider kan vara avgörande för möjligheten att generera nya kunder. Att ha en hemsida är första steget, men sen gäller det att potentiella kunder kan hitta till din hemsida också. Kundresan börjar på olika ställen, så det gäller att skapa flera vägar som leder till din hemsida. Ju fler vägar, desto större chans har du att potentiella kunder hittar till dig. Några vanliga sociala kanaler är Facebook och Instagram, men se även till att din hemsida syns i Google-söket, antingen organiskt eller via annonser.

Läs mer >>

Skriva sökmotorsoptimerad text för hemsida

Att skriva sökmotoroptimerade texter

Google är en sökmotor för text och innehållet på hemsidan är en viktig faktor när det kommer till rankingen i sökresultatet. Hur skriver man då sökmotoroptimerade texter till hemsidan? Jo, det finns en del saker att tänka på och några saker att undvika när man skriver en text anpassad för sökmotorn Google. Nedan kommer vi att gå igenom hur man ska tänka när det kommer till rubriker och textinnehåll på hemsidan och vad man bör undvika ur ett SEO-perspektiv.

Läs mer >>

Den nya generationens egendomar i Google Analytics

GA4 - Den nya generationens egendomar i Google Analytics

Google Analytics spårningskod

Genom att använda Google Analytics kan du få värdefull statistik om dina besökare. Allt du behöver är ett Analytics konto och en spårningskod som installeras på din hemsida. GA4 är den nya generationens egendomar i Google Analytics. Den förra generationens spårningskod kallades för Universal Analytics och hade en kod som började med UA följt av siffror. Den nya Google Analytics 4 koden börjar istället på G, följt av din unika kombination av siffror och bokstäver.

Läs mer >>

Seo-ordlista - Intendit

Sökmotoroptimering (SEO) - Ordlista

SEO eller sökmotoroptimering används för att få en hemsida att ranka högre i sökmotorers (Google, Bing, Yahoo osv.) sökresultat. Att synas högre upp i sökresultatet resulterar i att fler potentiella kunder kan hitta till hemsidan. Om man inte själv arbetar med sökmotoroptimering eller är ny inom området kan det vara en djungel med alla begrepp och ord som förekommer. Vi har därför skapat en SEO-ordlista med viktiga ord och begrepp som är vanligt förekommande inom sökmotoroptimering. 

Läs mer >>

Sammanfattning av Googles verktyg & plattformar

Sammanfattning av Googles verktyg & plattformar

Google erbjuder en uppsjö av verktyg som är gratis att använda med en mailadress från Google. Verktygen är speciellt användbara för dig som är ansvarig för en hemsida och vill ha lite mer insyn i vad som händer bakom kulisserna. Plattformarna ger dig även lite hjälp på traven när det gäller att fånga in nya potentiella kunder. Sammantaget handlar onlinemaknadsföring mycket om att vara synlig och fylla ett behov för att i sin tur förvärva kunden när denne väl befinner sig inne på hemsidan. Nedan följer en sammanfattning av vad några av Googles mest populära plattformar erbjuder och hur du kan använda dom till din fördel.

Läs mer >>

Google My Business - Lokal SEO

Google My Business - Lokal SEO

Google My Business är ett av Googles många gratisverktyg som används för att lista företaget lokalt i Googles sökresultat och i Google Maps. Här kan man lista viktig information om företaget såsom adress, öppettider, telefonnummer, produkter/tjänster, bilder med mera. Google My Business är en form av lokal SEO (sökmotoroptimering) och används för att synas högt upp på lokala sökningar samt i Google Maps).

Läs mer >>

Google Analytics - Google Ads och SEO på hemsidan

Vad är Google Analytics och hur använder man det?

Många av er har säkert hört talas om Google Analytics eller förkortningen GA tidigare. Google Analytics är ett gratis statistikverktyg som tillhör Google Marketing Platform. Google Analytics samlar in data från besök på hemsidan och är ett bra verktyg att använda för att analysera trafiken och beteendet besökarna har på sidan. Med hjälp av den data som samlas in kan man analysera kundresan och på så sätt optimera hemsidan gentemot besökarna. 

Läs mer >>


Kategorier

Sitekarta | © Intendit AB 2021
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår hemsida