5 tips vid design av logotyp
2022-12-15 -
Logotyp även kallat logo eller logga är en visuell representation av ett företag eller ett varumärke. Därför är det viktigt att logotypen är genomtänkt från början så att den kan användas i flera år framöver. Vårt öga uppfattar en bild snabbare än text och därför är en logotyp perfekt att använda som igenkänningsfaktor. Det blir alltså lättare för kunden eller besökaren att känna igen varumärket/företaget med en logotyp som är lätt att minnas. Här kommer 5 tips på vägen till att skapa en logotyp till ditt företag.
5 saker att tänka på
1 – Färg & design
Vad vill du att ditt företags logga ska representera och vilken känsla ska den förmedla? Ska den vara lekfull, seriös, modern eller stilren? För det mesta innehåller inte logotypen det som företaget arbetar med i text eller symbol, det är viktigare att loggan istället förmedlar känslan som företaget står för. Testa därefter vilket eller vilka typsnitt som kan representerar den känslan. Fundera även på om loggan ska innehålla en symbol eller inte, men se till att den inte innehåller för små detaljer.
Vilka färger ska användas? Tänk noga igenom färgvalet då olika färger förmedlar olika känslor och vissa färger passar bättre ihop än andra. Tänk på att begränsa färgerna till mellan 1-3 stycken så att loggan inte blir rörig. Det är även viktigt att loggor med färg fungerar bra och är lätt att tyda i endast svart och vitt också.
2 – Enkel att minnas
En logga ska vara enkel för kunder och besökare att komma ihåg. Se till att skapa en unik logga som sticker ut och skiljer sig från konkurrenternas. Tänk på uttrycket “less is more” då en enkel logotyp utan för mycket detaljer är lättare att komma ihåg och smidigare att använda genom hela kundresan.
3 – Hållbar över tid
Det är viktigt att logon är hållbar över tid för att skapa igenkänning. Det går självklart att uppdatera och ändra en gammal logga, men tänk då på att försöka behålla den snarlik i utseendet så att besökare fortfarande kan se likheten. Det är dyrt och tar lång tid att ändra sin logga, då alla plattformar måste uppdateras och affischer, reklamblad samt arbetskläder och liknande måste beställas med den nya loggan. Det bästa är därmed om logotypen är gjord rätt från början och kan följa med företaget i många år.
4 – Rätt format – Vektoriserad logga
Vanligtvis används logon i olika sammanhang och det är därför viktigt att den finns sparad i rätt format för dessa olika användningsområdena. Exempelvis formaten EPS, PDF, JPG och PNG.
En vektoriserad logga är skapad med matematiska formler istället för pixelbaserade bilder. Detta gör att logotypen kan förstoras eller förminskas utan att det påverkar kvaliteten negativt. Att ha en vektoriserad logga är därmed att föredra då den är lättare att anpassa och kan användas i flera olika sammanhang utan att förlora sin kvalitet.
5 – Passa överallt
Företagets logotyp ska passa överallt, på alla de plattformar som ni syns på samt även i traditionell marknadsföring. Dvs. ska den fungera bra och vara lätt att tyda på sociala medier, på hemsidan men också på tryckt material så som reklamblad, arbetskläder och skyltar.
Behöver ni hjälp med att skapa en logotype? Våra professionella grafiker hjälper er att ta fram en logga som som skapar rätt känsla till företaget! Läs mer om vår tjänst logotype
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!