Hur fungerar det att annonsera på Google?
2021-05-04 -
Genom att annonsera på Google ökar du din digitala synlighet och har möjlighet att nå personer i rätt ögonblick när dom söker efter just din produkt eller tjänst. Det finns en uppsjö av olika annonstyper som kan visas i sökresultaten.
Du har säkert lagt märke till bildkarusellen som dyker upp om man söker på en viss produkt – dessa kallas för shopping-annonser och består av en produktbild, titel och pris. Men allra vanligast är textannonserna som ligger ovanför de organiska sökresultaten som inkluderar en kortare titel och beskrivning.
Googles främsta mål är att användaren ska hitta det som denne söker efter. Därför är det viktigt att anpassa annonsen så att den motsvarar användarens behov och intentioner.
Hur går det till?
Det mest utbredda annonseringsformen på Google kallas för PPC och står för Pay per click. Det innebär, precis som namnet indikerar, att man endast betalar när någon väljer att klicka på din annons. För att Google ska kunna visa annonsen vid rätt tillfälle så anger man ett antal sökord som man vill ska trigga igång annonsen. Dessa sökord bör vara tätt sammankopplade med budskapet i annonsen. Därför gör man i regel alltid en sökordsanalys innan en kampanj sätter igång.
Varje gång en person gör en sökning på Google så sker en budgivning mellan de olika annonsörer som vill synas på samma sökord. Det är ett antal parametrar som avgör vilken annons som hamnar längst upp – bland annat annonsens relevans och hur mycket varje annonsör är villig att betala för varje enskilt klick.
Varför just Google Ads?
97% av Sveriges invånare använder sig av Google och 61% använder sökmotorn dagligen. Detta gör Google till världens största sökmotor, vilket i sin tur gör att annonsen har potentialen att nå ut till väldigt många människor.
Till skillnad från traditionell marknadsföring i tryckta medier så finns det oändligt med möjligheter att skräddarsy annonseringen utifrån dina potentiella kunders intressen, behov och geografiska parametrar. Det innebär också att du syns där behov finns. Människor som aktivt letar efter en tjänst eller produkt är dessutom närmre ett köpbeslut än någon som slumpmässigt blir exponerad för en annons.
Annonsering på Google Ads är en form av marknadsföring som passar de allra flesta, såväl stora som små företag. Du väljer själv hur mycket pengar du vill lägga på annonseringen och hur länge kampanjen ska vara igång. Se till att öka din digitala närvaro och nå ut till rätt personer, i rätt tid med rätt produkt.
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!