Annonsformat på Google – Vad passar dig bäst?
2023-11-24 -
Annonser på Google har säkert de flesta hört talas om, men visste du att det finns många olika annonsformat? De vanliga textbaserade annonserna på Google kallas för Google Search. Men det är även möjligt att köra videoannonser på Youtube, visa upp sina produkter med Google Shopping eller annonsera på över 3 miljoner partnersajter och appar med displayannonser. Nedan följer en sammanfattning av Googles olika annonseringsformat.
Google Search
Textannonser är grunden för Googles annonseringsplattform och har varit det ända sedan starten. Textannonserna ligger över och under de organiska sökresultaten och inkluderar en titel, beskrivning, webbadress och i många fall även andra länkar, och telefonnummer. Varje gång en användare gör en sökning på Google så dyker textannonser upp som är kopplade till just den sökningen.
För att Google ska kunna visa annonsen vid rätt tillfälle så anger man ett antal sökord som ska trigga igång annonsen. Dessa sökord bör vara tätt sammankopplade med budskapet i annonsen. Textannonser är ett utmärkt sätt att visa upp sina produkter och tjänster för potentiella kunder, precis i det ögonblicket som behovet finns.
Performance Max
Performance Max en typ av kampanj där du tillåter Google att välja olika annonsformat och placeringar för att optimera prestanda och maximera resultatet. Det är en smart kampanjtyp som använder maskininlärning och automatisering för att nå dina angivna marknadsföringsmål. Detta ger dig möjligheten att nå en bredare publik och använda olika annonsformat, inklusive text, bild och video över hela Googles utbud av annonskanaler och -utrymmen.
Google Display
Displayannonser är grafiska annonser som visas på olika hemsidor och appar i Googles displaynätverk, ett nätverk bestående av över 3 miljoner samarbetspartners. Till skillnad från textannonser som dyker upp när någon söker på Google, så dyker displayannonser upp på andra hemsidor. Därför är annonsformatet utmärkt för att öka varumärkeskännedom, driva trafik till hemsidan och generera intresse för produkter eller tjänster. Dessa annonser anpassar automatiskt sitt format och utseende för att passa olika platser på webben, genom att inkludera olika bilder, rubriker och beskrivningstexter.
Google Video
Videoinnehåll har det senaste årtiondet bara ökat och ökat i popularitet. Videoannonser på Youtube kan således nå ut till väldigt många människor världen om. Det är möjligt att skapa olika typer av videoannonser på Google Ads. Med TrueView-annonser betalar du endast om användaren tittar på hela annonsen. Bumperannonser är i regel kortade och går inte att hoppa över. Om användaren klickar på annonsen så leds de till din hemsida, eller annan destination som du valt.
Google Shopping
Du har säkert lagt märke till produktbilderna som dyker upp när man gör vissa sökningar på Google – dessa kallas för shoppingannonser och består av en produktbild, titel samt pris och leder direkt till produktsidan när användaren klickar på dem. För e-handlare är shoppingannonser en effektiv metod för att marknadsföra sina produkter eftersom att de, likt textannonser, syns precis där efterfrågan finns. Du betalar endast för de personer som väljer att klicka på annonsen.
Nå ut till nya kunder med Googles kraftfulla annonseringsverktyg
Genom att välja rätt annonsformat kan företag skapa engagerande och relevanta annonser. Oavsett vilken annonsform du väljer att satsa på, så är Google Ads ett utmärkt sätt att visa upp sina produkter och tjänster för en helt ny publik – på rätt plats, vid rätt tillfälle!
Vill ni nå potentiella kunder när de söker på Google efter er tjänst eller produkt? Vi på Intendit hjälper er med hela processen från uppstart av kampanj till färdig rapport.
Läs mer om vår marknadsföring via Google Ads.
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!