Bästa gratis seo-verktygen

2023-05-19 -

Är du på jakt efter grymma SEO-verktyg som kan hjälpa dig att ta din SEO till nästa nivå? I detta blogginlägg presenteras några av de bästa och kostnadsfria verktygen för sökmotoroptimering. 

Google Analytics

Google Analytics (GA) är ett av Googles alla verktyg och är ett av de mest omfattande verktygen som finns för datainsamling. I GA finner du statistik över hemsidans besökare och deras beteende. Här kan du se vart besökarna kommer ifrån, hur länge de stannar på sidan samt se hur stor del av besökarna som kommer från Googles organiska resultat eller andra datakällor.

Google Search Console

Google Search Console som förkortas GSC är ett av Googles verktyg. I GSC får du en överblick över hur hemsidan presterar i det organiska resultatet på Google. Här kan du se antal visningar och klick hemsidan har, vilka sidor som är populärast och vilka sökfraser som används för att hitta till sidan. Du kan även se vilka sidor som är indexerade, begära indexering av nya eller redigerade sidor samt se om hemsidan har några tekniska problem. 

Google Pagespeed Insights

Google Pagespeed Insights är ett av Googles gratisverktyg där du kan få detaljerad information om webbplatsens hastighet och användbarhet. Du kan kolla både hur hemsidan presterar på desktop men även på mobila enheter. Genom att utgå från rapporten och förbättra hemsidan hastighet så ökar användarvänligheten.

Google Trends

Google Trends är ett verktyg som används för att mäta och analysera söktrender på Google. Skriv in ett eller flera sökord i verktyget och se hur de söks över tid, jämföra vilket av sökorden som söks mest på och se relaterade sökord. På så sätt kan du identifiera eventuella trender och intressen bland målgruppen och anpassa innehåll och kampanjer utifrån resultatet. Viktigt att tänka på är att Google Trends inte visar sökvolymer utan endast trender.

Keyword Planner

Keyword Planner är ett verktyg i Google Ads som används för att göra sökordsanalyser inför Google Ads kampanjer. Keyword Planner kan även användas för sökmotoroptimering då information om sökvolym, dvs. hur många som söker på respektive sökord eller sökfras presenteras. I verktyget kan du också få förslag på relaterade sökord att använda i framtida marknadsföring.

Ubersuggest

Ubersuggest är ett verktyg för sökordsanalys och funkar bra för just brainstorming av sökord. Skriv in ett sökord och få information om sökvolym, svårighetsgrad att ranka sökordet samt förslag på andra relaterade sökfraser. Med gratisversionen får du analysera upp till 3 sökord per dag. 

De bästa gratis seo-verktygen
Answer The Public

Answer the Public är ett verktyg som används för att generera idéer till sökord, sökfraser och frågor relaterade till ett specifikt ämne. Verktyget samlar data från sökmotorer som Google och genererar en lista med olika frågor och sökfraser som människor söker efter i samband med det valda ämnet. Answer The Public är ett användbart verktyg för att kunna skapa relevant innehåll på sin webbplats utifrån vad människor faktiskt söker på inom ett specifikt ämne.

Mobile-Friendly Test

Mobile-Friendly Test är verktyg från Google som används för att se om hemsidan är mobilvänlig eller inte. Om hemsidan inte är mobilvänlig så listas de problem som behöver fixas för att göra hemsidan mobilvänlig. Det kan exempelvis vara att texten är för liten eller att det är för litet mellanrum mellan klickbara länkar med mera. 

GTmetrix

GTMetrix är ett verktyg som används för att analysera hemsidans hastighet. Här kan du se vilka olika faktorer som påverkar hemsidans prestanda och vad som bör förbättras. Du får även information om hur hemsidan presterar utifrån Core Web Virals som är uppdelat i LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) och CLS (Cumulative Layout Shift). 

Screaming Frog

Screaming Frog är ett avancerat verktyg som genomsöker hemsidan och eventuella problem. Verktyget kan hjälpa användare att identifiera tekniska problem som kan påverka webbplatsens ranking i sökmotorerna. Det kan vara problem som brutna länkar, duplicerat innehåll eller saknade meta-titlar och beskrivningar. Det ger också användaren möjlighet att analysera konkurrenternas hemsidor och se hur deras webbplatser presterar i sökresultaten. 

 

Fyll i uppgifterna nedan så kontaktar vi dig inom kort.

Jag vill bli kontaktad via: