Bildoptimering och användarvänlighet

2021-05-31 -

Det blir allt viktigare för verksamheter att etablera sin digitala närvaro. I en tid där majoriteten av alla företag har hemsidor kan det vara svårt att sticka ut. Att synas på Google är ett bra sätt att nå potentiella kunder när de gör en sökning på något som är relevant till din produkt eller dina tjänster. 

Det främsta målet med en hemsida är att ge besökaren informationen som krävs för att ett framtida köp eller en bokning ska genomföras. Information i form av text är således den allra viktigaste pusselbiten. Men hemsidor är ju just det – ett pussel. En samlingsplats som kräver flera bitar för att skapa en helhetsupplevelse. Många inser inte att bilder också spelar en viktig roll när det kommer till besökarens användarupplevelse. Men hur gör man för att optimera sina bilder på bästa sätt?

Man kan använda bilder i rent informativt syfte eller för att förstärka den visuella upplevelsen för besökaren. Informativa bilder kan exempelvis bestå av infografik, statistik eller grafer av olika slag. Det viktigaste är att använda enhetliga bilder som relaterar till din verksamhet för att uppnå bäst resultat. 

Hur tolkar Google bilder?

En annan aspekt som är värd att nämna är att Google inte kan läsa av bilder på samma sätt som text. Därför är det viktigt att modifiera filnamn och alt-text för att göra det tydligt vad bilden föreställer. Alt-texten är något som syns i hemsidans kod och används för att beskriva bilden – både för Google men också för personer inte har möjlighet att se bilden. Med hjälp av detta finns det även en chans att dina bilder även dyker upp i sökresultatet för bilder på Google. Tänk på att vara så detaljerad som möjligt och hålla alt-texten inom 125 tecken. 

Mycket bilder = Långsam hemsida?

Bilder används för att höja användarupplevelsen och skapa en känsla för varumärket. Å andra sidan är bilder är ofta det element som tar längst tid att ladda in. Bilderna är således en vanlig orsak till långsamma hemsidor. Vi har blivit allt mer vana vid snabb uppkoppling och vi vill rent generellt att saker och ting ska gå fort. En besökare som får vänta i mer än ett par sekunder kan därför välja att lämna hemsidan – något som i värsta fall kan resultera i färre konverteringar. 

Bildoptimering och användarvänlighet

 

Ett vanligt misstag är att använda bilder som är större än vad som behövs för ändamålet. Bilder som används i boxar behöver inte vara större än boxen i sig. När det kommer till bilder som ska vara stora, som i bildspel på förstasidan, så finns det lite knep att tillgå. Det viktigaste är att få ner bildstorleken så mycket som möjligt utan att offra kvaliteten. Det finns goda möjligheter att göra detta i bildbehandlingsprogram, så som Photoshop. Men det finns även en hel del hemsidor att tillgå som erbjuder detta utan kostnad. 

Kontentan är att bilder är en tillgång som absolut bör användas för att göra hemsidor mer engagerande. Se till att göra bilderna så tillgängliga som möjligt, både för människor och sökmotorer, genom att modifiera alt-texter och filnamn. Erbjud dina besökare den bästa upplevelsen genom att dra ner bildstorlekar för att kunna säkerställa en snabbare sidinläsning.   

Fyll i uppgifterna nedan så kontaktar vi dig inom kort.

Jag vill bli kontaktad via: