Vad är Google Ads Quality Score?
2024-04-04 -
När det kommer till att driva framgångsrika Google Ads-kampanjer är Quality Score en avgörande faktor. Quality Score är en betygssiffra som Google tilldelar dina annonser baserat på relevansen och kvaliteten hos dina sökord, annonser och landningssida. I detta blogginlägg kommer vi att utforska vad Quality Score är och ge dig några värdefulla tips om hur du kan förbättra det för att maximera din annonsprestanda.
Vad är Quality Score?
Quality Score är ett betygssystem som Google använder för att bedöma kvaliteten och relevansen hos dina annonser. Det är en viktig faktor som påverkar både placeringen av annonsen jämfört med konkurrenterna samt kostnaden per klick (CPC) i Google Ads. Quality Score mäts på en skala från 1 till 10, där 1 är lågt och 10 är högt. Ju högre ditt Quality Score är, desto bättre presterar dina annonser och desto lägre blir din kostnad per klick.
Quality Score beräknas utifrån tre olika komponenter:
- Förväntad klickfrekvens (CTR): Vad är sannolikheten för att användare klickar på din annons när den visas?
- Annonsens relevans: Motsvarar annonsen sökorden och avsikten med en persons sökning?
- Upplevelse av landningssidan: Hur relevant och användbar är landningssidan för personer som klickar på din annons?
Varje komponent utvärderas sedan och får ett av följande resultat: Över genomsnitt, Genomsnitt eller Under genomsnitt. Resultatet sammanfattas sedan till ett Quality Score på mellan 1-10 per sökord. Om det står ett streck i rutan för Quality Score innebär det att det inte finns tillräckligt med sökningar på det exakta sökordet för att fastställa ett sökords poäng.
Google Ads Quality Score baseras på historiska visningar för exakta sökningar av ditt sökord, därför kommer det inte att påverka resultatet om du ändrar sökordets matchningstyp.
Tips för att förbättra sin Quality Score
Gör en ordentlig sökordsanalys och se vilka sökord som är relevanta för din annons och använd rätt matchningstyper för att styra vilka sökningar som triggar dina annonser. Inkludera varje sökord och sökfras i annonsen för att få den mer relevant till sökorden. Tänk på att dela upp sökord i mindre grupper vid behov. Exempelvis om man säljer skor kan man dela upp sökorden i grupper som sneakers, klackskor och sandaler och sedan skapa specifika annonser riktade mot dessa.
Se till att din landningssida är av hög kvalitet och optimerad för användarupplevelse med snabb laddtid. Samtliga sökord ska finnas med på landningssidan och sidan ska vara relevant för dina sökord och sökarens intention. Skriv engagerande och relevanta annonstexter med tydliga call-to-actions som återspeglar sökorden och landningssidan.
Avslutningsvis
Quality Score är en viktig faktor för framgångsrika annonser i Google Ads. Genom att förstå vad Quality Score är och följa de tipsen från detta blogginlägg kan du förbättra dina annonsers och landningssidors relevans till sökorden. Genom att skapa relevanta annonser och optimerade landningssidor kan du öka din Quality Score vilket i sin tur sänker kostnaden per klick. Läs mer om vår tjänst Google annonsering!
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!