Navigera i Google Analytics (GA4)
2023-08-31 -
Steg för steg guide
Steg 1: Logga in på ditt Google Analytics-konto
Gå till https://analytics.google.com och logga in med ditt Google-konto som är kopplat till Google Analytics för din webbplats.
Steg 2: Välj rätt egendom (property)
Om du har flera webbplatser kopplade till ditt konto eller om du har flera egendomar såsom en UA (den gamla versionen av Analytics) och en GA4 så måste du först hitta rätt egendom. Klicka på texten i det övre vänstra hörnet bredvid Google Analytics loggan. I drop-down menyn väljer du den egendom du vill se statistik för.
För att se om det är en GA4 eller UA egendom kan du kolla på siffrorna under egendomens namn. Är det en GA4 står det endast ett antal siffror under egendomens namn, är det däremot en UA står det UA- innan ett antal siffror.
Exempel
Universal Analytics: UA-20391714-1
Google Analytics 4: 526984512
Steg 3: Navigera till rapporterna
När du är inne på rätt egendom, kommer du att hamna på översikten där du kan se lite övergripande statistik. För att komma åt detaljerade rapporter, klicka på ”Reports / Rapporter” i vänstermenyn.
Uppe i det högra hörnet ändrar du vilket tidsintervall som du vill se statistik för.
Steg 4: Översikt över viktig statistik
Här finner du viktig statistik att kolla på i Analytics för att få en djupare förståelse av din webbplats och dess besökare. Tänk på att Google Analytics 4 har en annorlunda struktur jämfört med den tidigare versionen UA.
Reports snapshot (översiktsbild av rapporter): När du klickat dig in till rapporterna kommer du först till en sida med en översikt av olika rapporter. Här kan du se bland annat antal besök, var besökarna kommer från, sidvisningar, event och annan viktig information för din webbplats.
Realtime (Realtid): Här kan du se hur många besökare som är online på din webbplats just nu i realtid och vilka sidor de besöker.
Acquisition (Förvärv): Denna rapport ger dig information om var dina besökare kommer ifrån. Exempelvis hur många besökare som kommer från sökmotorer, betalda annonser, sociala medier, direkttrafik och andra källor.
Engagement (Engagemang): I denna rapport kan du se antalet event på hemsidan. GA4 har vissa automatiska events/händelser som samlas in direkt. Detta är exempelvis antalet sidvisningar och antalet startade sessioner. Man kan även själv sätta upp andra event eller konverteringar för spårning som att exempelvis sätta upp ett event för ifyllda kontaktformulär.
User Attributes (Användarattribut): Här kan du se information om var dina besökare kommer ifrån geografiskt sett, vilket språk de använder, vilket kön de har, vilken ålder de är i och vilka intressen de har.
Tech (Teknik): Denna rapport ger dig information om vilka webbläsare, operativsystem, enhet och skärmstorlek dina besökare använder.
Kolla gärna på vår Youtube-guide!
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!