Google Business Profile – Lokal SEO
2022-05-11 -
Google Business Profile (tidigare Google My Business) är ett av Googles många gratisverktyg som används för att lista företaget lokalt i Googles sökresultat och i Google Maps. Här kan man lista viktig information om företaget såsom adress, öppettider, telefonnummer, produkter/tjänster, bilder med mera. Google My Business är en form av lokal SEO (sökmotoroptimering) och används för att synas högt upp på lokala sökningar samt i Google Maps.
För att göra det ännu tydligare så tänk att du söker efter ett specifikt företagsnamn, då kommer det vanligtvis upp en informationsruta om företaget till höger om sökresultatet ifall du surfar på datorn eller ovanför sökresultaten om du surfar på mobilen. Det är denna informationsruta som man sätter upp via Google Business Profile och på så sätt gör det enklare för kunder att hitta information om ens företag.
Fördelar med Google Business Profile
Det finns många fördelar med att använda sig av Google Business Profile och det är ett utmärkt sätt att nå ut till fler potentiella kunder. Utöver detta kan kunder även lämna recensioner och företaget kan i sin tur svara på recensionerna. Via Google Business Profile kan man alltså ha kontroll över vad som syns när någon gör en sökning på ditt företagsnamn.
Utöver att synas när någon gör en sökning på ditt företagsnamn ger det också möjligheten att synas när någon söker på din produkt eller tjänst. Detta då Google vid sökningar såsom t.ex. “restaurang” visar upp tre toppresultat som de anser är mest relevanta för sökningen på det lokala området. Detta innebär att ditt företag kan få extra exponering helt gratis. Ett fördelaktigt gratisverktyg att använda sig av som företag om man vill få extra exponering och synas lokalt!
Uppdatera i appen
För att Google Business Profile ska vara till någon nytta för potentiella kunder är det viktigt att se till så att informationen om företaget är korrekt och uppdaterad så att det inte finns någon missvisande information. Se till att svara på recensioner och uppdatera gärna med nyheter, blogginlägg och bilder, detta i sin tur kan bidra till att fler kunder uppmärksammar er. Google Business Profile har därför en egen app för att göra det enklare att uppdatera företagets information, svara på kunders recensioner och dela foton. I appen finns det även möjlighet att se statistik över hur många personer som engagerat sig med företagets Google Business Profile. Utöver detta kan man även skapa en chatt-funktion via appen så att man kan chatta direkt med kunden.
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!