Hur fungerar Facebook Ads?

2023-01-03 -

För att skapa en annonseringskampanj på Facebook använder du deras annoseringsverktyg “Ads manager”. I Ads manager skapar du annonsen och gör alla inställningar för kampanjen. Du väljer bland annat vilken målgrupp du vill rikta din annons till, vilken typ av annons du vill visa och vart på plattformen som den ska synas. Du väljer också en budget för hur mycket du vill spendera på annonsen, vilken tidsperiod den ska visas och vilket geografiskt område som är relevant.

När du har skapat din annonskampanj kan du se hur den presterar genom att titta på olika nyckeltal så som räckvidd, interaktioner och konverteringar. Detta hjälper dig att avgöra huruvida din annonskampanj är effektiv och hur du kan förbättra den. En riktlinje är att inte spendera mer pengar på en konvertering än vad du tjänar på den.

Det finns också olika sätt att betala för annonser på Facebook. Du kan välja att betala per klick (CPC), per tusen visningar (CPM) eller per förvärv (CPA).

Kampanjstruktur

En kampanjstruktur på Facebook består av tre huvudnivåer: kampanj-nivå, annonsset och annonser. Dessa nivåer ligger alla samlade i ditt annonskonto.

  • Kampanjer är den översta nivån i strukturen och representerar den övergripande målsättningen för annonseringen. Du kan ha flera kampanjer inom samma annonskonto, och varje kampanj kan ha olika mål, budgetar och annonsinställningar.
  • Annonsset är mellannivån i strukturen och innehåller annonser som har gemensamma mål och inställningar. Du kan ha flera annonsset inom samma kampanj, och varje annonsset kan innehålla olika typer av annonser.
  • Annonser är den lägsta nivån i strukturen och representerar den faktiska annonsen som visas för användarna. Du kan sedan ha flera annonser inom samma annonsset, exempelvis för att se vilken som presterar bäst.
Hur fungerar Facebook Ads?

Målgruppsanpassning

Till skillnad från Google Ads sök-annonser där man når rätt personer genom att använda relevanta sökord, så måste man på Facebook definera sin målgrupp för att nå ut till rätt personer. Det finns olika sätt att anpassa din målgrupp på Facebook. 

  • Använd intressen och aktiviteter för att rikta in din målgrupp.
  • Du kan välja specifika platser och demografiska kategorier (till exempel ålder, kön, relationstatus) för att rikta in din målgrupp.
  • Du kan välja beteenden som är relevanta för din verksamhet (till exempel att de har köpt något online, reser mycket eller har en intresse för hälsa och träning).
  • Du kan skapa lookalike-målgrupper genom att välja en målgrupp som liknar din befintliga kundbas eller följarskara.
  • Du kan visa dina annonser för dem som tidigare har besökt din webbplats eller interagerat med ditt innehåll på något annat sätt (retargeting).

Genom att använda dessa olika målgruppsanpassningsalternativ kan du skapa mer relevanta annonser och öka chansen att nå människor som är intresserade av ditt företag eller din verksamhet.

Med rätt strategi blir annonsering på Facebook är ett utmärkt sätt att få visningar, länkklick och att samla in kontaktuppgifter till nya kunder som är intresserade av dina produkter eller tjänster.