5 tips för att lyckas med Google Ads
2022-09-15 -
Vad ska man egentligen tänka på när det kommer till annonseringen? Vi ger dig 5 tips på hur man lyckas med marknadsföring via Google Ads.
1. Sätt upp tydliga mål
Innan kampanjen skapas är det viktigt att tänka över vilka mål man har med annonsen. Målet kan vara att få in besökare på hemsidan och öka trafiken eller att få in leads som telefonsamtal, mail och inskickade formulär. Har man däremot en webbshop kan målet vara att öka försäljningen av produkter via hemsidan. När kampanjen sätts upp är det sedan viktigt att ha målet i åtanke för att kunna använda budgeten på bästa sätt.
2. Gör en ordentlig sökordsanalys
Textannonser på Google syns när en användare söker på specifika sökord som i sin tur triggar annonsen. För att annonsen ska visas vid relevanta sökningar och potentiella kunder i rätt mindset är en ordentlig sökordsanalys viktig. Google Ads har ett verktyg som heter keyword planner/sökordsplanerare som hjälper en att hitta relevanta sökord till kampanjen. I deras keyword planner hittar man också statistik i form av ungefärlig kostnad per klick, sökvolymen per månad samt hur hög konkurrens sökordet har.
3. Relevant textannons & landningssida
Googles uppgift är att matcha användarens sökning till annonser som är relevanta. Därför är relevansen och kopplingen mellan sökord, textannons såväl som landningssida viktig för att skapa en bra upplevelse. Se till att informationen i textannonsen och på landningssidan speglar varandra samt att sökorden finns med. På så sätt ökar möjligheten att få fler relevanta klick och konverteringar på landningssidan.
4. Utnyttja möjligheten med extensions
En extension är ett annonstillägg som med fördel bör användas när man sätter upp en Google Ads kampanj. Att använda extensions till sin annons är ett utmärkt sätt att ta upp en större plats i sökresultatet samt få med annan viktig information som gör annonsen mer relevant för användaren. Det finns olika typer av extensions att använda sig av som exempelvis callout, structured snippet, sitelinks, location, call, och price. Med dessa tillägg är det möjligt att få in ytterligare information i annonsen som telefonnummer, erbjudanden, länkar till andra undersidor, plats att besöka verksamhet på med mera. Det är dock bra att veta att det är Google som väljer om och när dessa kommer att synas i annonsen.
5. Optimera löpande under kampanjens gång
När kampanjen väl är igång är det viktigt att optimera löpande vid behov. Det kan vara att lägga till nya sökord som fungerar eller sätta upp negativa sökord. Negativa sökord används för att utesluta särskilda söktermer för att kunna fokusera på relevanta sökord. Det kan också vara lämpligt att optimera texten i annonsen eller ändra det geografiska området utifrån vad som ger bäst resultat.
Vill ni nå potentiella kunder när de söker på Google efter er tjänst eller produkt? Vi på Intendit hjälper er med hela processen från uppstart av kampanj till färdig rapport.
Läs mer om vår marknadsföring via Google Ads.
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!