Vilka marknadsföringskanaler passar ditt företag?
2021-10-22 -
De flesta företag har idag en hemsida och en närvaro i digitala kanaler. Därför är det viktigt att hänga med i svängarna och se till att man syns – speciellt där dina kunder finns. Det är viktigt att ha en hemsida för du ska kunna visa upp vad just ert företag är bra på och för att kunderna ska kunna hitta information om din verksamhet. En så enkel sak som ett telefonnummer eller tydliga öppettider kan vara avgörande för möjligheten att generera nya kunder. Att ha en hemsida är första steget, men sen gäller det att potentiella kunder kan hitta till din hemsida också. Kundresan börjar på olika ställen, så det gäller att skapa flera vägar som leder till din hemsida. Ju fler vägar, desto större chans har du att potentiella kunder hittar till dig. Några vanliga sociala kanaler är Facebook och Instagram, men se även till att din hemsida syns i Google-söket, antingen organiskt eller via annonser.
Facebook är den största sociala kanalen med 2.8 miljarder användare runt om i världen. Förutom att många privatpersoner använder Facebook så är det ett bra ställe för företag att synas på. Det är enkelt att lägga in telefonnummer, adress och länk till din hemsida. I nyhetsflödet passar det dessutom bra att uppdatera om saker som händer i verksamheten, dela erbjudanden och ha tävlingar för att öka engagemanget hos din publik. Det är viktigt att hålla ditt nyhetsflöde uppdaterat, det försäkrar kunden om att din verksamhet fortfarande är aktiv. Dessutom finns Facebook Ads (betald marknadsföring) som kan användas för att få fler följare på Facebook, få in kontaktuppgifter eller leda besökare till hemsidan med mera.
Instagram är främst en bildbaserad kanal som passar bra för dig som vill visa upp bilder från din verksamhet. Det passar bland annat bra för frisörer, restauranger och nageltekniker. Instagram är ett väldigt bra verktyg för varumärkesbyggande. Det är bland annat bra att inkludera din logga i dina inlägg och hålla dig till din grafiska profil för att människor ska känna igen ditt varumärke enklare.
Om du arbetar mycket med B2B, så är LinkedIn en bra kanal att synas i. Likt Facebook kan du här uppdatera i nyhetsflödet, bygga varumärkeskännedom, svara på frågor och kommunicera med dina kunder.
Google My business
Google My Business är inte en social kanal, men det är ett utmärkt sätt att visa upp ditt företag på. Om ditt företag är registrerat med Google My Business så kommer det att dyka upp som ett informationskort till höger om sökresultaten i Google. Här kan du lägga in URL:en till din hemsida, kontaktuppgifter och öppettider. Det går även att lägga in din verksamhet i en branschkategori. Om du har registrerat ditt företag som en “Frisör” så är det möjligt för ditt företag att synas när någon söker på “Frisörer nära mig”. Google My Business är en form av lokal SEO.
Du behöver inte synas i alla kanaler – men du måste synas i rätt kanaler
När det kommer till att välja vilka marknadsföringskanaler som du ska synas i så är det viktigt att förstå sin målgrupp. Om din målgrupp inte använder LinkedIn så är det inte nödvändigt att synas där. Välj hellre ut färre kanaler som du ger mer kärlek. En social kanal som inte är relevant eller uppdateras tjänar inget syfte. Om dina kunder främst finns på Facebook så kan det räcka. Kvalitet över kvantitet!
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!