Matchningstyper i Google Ads
2023-06-08 -
Vad är det och hur används det?
En grundläggande del av att skapa Google annonser är att definiera vilka sökord man vill synas på. När någon i sin tur gör en Googlesökning på något av dessa sökord så triggas annonsen att visas. Det är således viktigt att sökorden speglar både annonsen och sökarens intentioner väl. När dina annonser matchar användarnas intentioner ökar sannolikheten för att de klickar på dina annonser. Detta leder till en högre klickfrekvens (CTR) och förbättrar din annonsprestation. Förutom att välja relevanta sökord så lägger man även in en så kallad matchningstyp. Matchningstypen avgör hur bred sökningen får lov att vara i förhållande till sökordet. En smalare matchningstyp säkerställer att sökningen måste ligga väldigt nära det inlagda sökordet medan en bred matchningstyp ger större sökvolym men mindre preciserade sökningar.
Genom att välja rätt matchningstyp kan du således styra vilka sökfraser som triggar dina annonser. Detta innebär att du kan undvika att spendera pengar på irrelevanta eller breda sökfraser som inte ger önskade resultat. Genom att fokusera på mer specifika söktermer kan du optimera din annonsbudget och få mer valuta för pengarna. I vissa fall kan en bred matchningstyp dock vara att föredra, speciellt om man vill nå ut till en väldigt bred publik. Det finns tre olika matchningstyper i Google Ads:
Exakt matchning
Exakt matchning innebär att dina annonser endast visas när sökfrasen exakt matchar ditt sökord. Detta är den mest restriktiva matchningstypen och ger dig stor kontroll över vilka sökningar som triggar dina annonser. Sökord med en exakt matchningstyp läggs in med hakparentes: [sökord]. Exakt matchning passar speciellt bra om du vill ha full kontroll över vilka söktermer som utlöser dina annonser och har en mer begränsad budget.
Frasmatchning
Frasmatchning innebär att dina annonser visas när sökfrasen innehåller ditt sökord i exakt ordningsföljd. Det kan finnas ytterligare ord före eller efter ditt sökord. Det ger dig en viss flexibilitet och hjälper dig att nå en bredare publik än med en exakt matchningstyp. Sökord med frasmatchning läggs in med raka citattecken: ”sökord”. Frasmatchning kan med fördel användas om du vill nå en bredare publik och få lite flexibilitet i sökfrasen. Detta kan vara effektivt när du vill rikta in dig på specifika nyckelfraser utan att vara alltför restriktiv.
Bred matchning
Bred matchning är den mest generella matchningstypen och gör att dina annonser kan visas för en bred variation av sökfraser. Det kan inkludera synonymer, liknande ord eller varianter av ditt sökord. Sökord med en bred matchningstyp läggs in utan några specialtecken: sökord. Om du vill ha en bred täckning och inte har en specifik målgrupp kan bred matchning vara ett alternativ. Det är viktigt att övervaka dina annonser noggrant och använda negativa sökord (sökord som inte triggar annonsen) för att undvika att spendera pengar på irrelevanta klick.
Behöver du hjälp med Google Ads? Fyll i formuläret nedan så tar vi kontakt med dig!
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!