Hur skriver man bra meta-titlar och beskrivningar? 5 tips!

2023-09-14 -

Vad är en meta-titlar och beskrivningar?

Meta-titlar och meta-beskrivningar är viktiga element för att optimera din hemsida och förbättra din synlighet på sökmotorer som Google.

  • Meta-titel: Meta-titeln är den rubrik som syns i sökresultatet på Google och andra sökmotorer på internet. Den visas även i webbläsarens flik när besökaren väl är inne på din hemsida. Det viktigaste är att meta-titeln speglar sidans innehåll och är lockande för besökare att klicka på. Varje undersida på din hemsida ska ha en unik meta-titel.
  • Meta-beskrivning: Meta-beskrivningen är en kort sammanfattning av sidans innehåll. Den visas också i sökresultaten, precis under meta-titeln. Målet med meta-beskrivningen är att ge en förhandsgranskning av vad besökaren kan förvänta sig att hitta på din hemsida. Varje undersida på din hemsida ska ha en unik meta-beskrivning.

Varför är de så viktiga?

Meta-titlar och beskrivningar är viktiga av flera skäl. De är det första som användare ser i sökresultaten och har en stor påverkan på deras beslut att klicka sig in på länken eller inte. En välskriven meta-titel och beskrivning hjälper både sökmotorer och användare att förstå vad din sida handlar om. De kan således förbättra din hemsidas rankning i sökresultaten, vilket i sin tur ökar din organiska hemsidetrafik.

5 tips för att skriva effektiva meta-titlar och beskrivningar:

  • Använd relevanta sökord: Inkludera sökord som är relevanta för din hemsida i både meta-titeln och beskrivningen. Undvik dock att spamma in sökord. Detta är en teknik som användes mycket förr i ett försök att manipulera sökmotorerna. Detta är varken användbart för sökmotorer eller användaren.
  • Håll det kort och koncist: Både meta-titlar och beskrivningar bör vara korta och koncisa. Meta-titlar ska vara under 70 tecken, medan meta-beskrivningar bör vara under 160 tecken. Anledningen till detta är att det är så många tecken som Google visar i sitt sökresultat.
  • Förmedla värde: Berätta för användarna vad de kommer att få om de klickar på din länk. Vad är det som gör din sida unik eller värdefull?
  • Uppmuntra till handling: Använd språk i din meta-beskrivning som uppmuntrar till handling. Till exempel, ”Upptäck de bästa gräsklipparna här” eller ”Boka ditt kostnadsfria hembesök idag”.
  • Undvik duplicering: Se till att varje sida på din hemsida har en unik meta-titel och beskrivning. Duplicerat innehåll är förvirrande både för Google och användaren.
5 tips för meta-titlar och meta-beskrivningar

Hur uppdaterar man meta-titeln och beskrivningen?

Hur redigerar man då sin meta-titel och beskrivning? Det är lite olika tillvägagångssätt beroende på vilket system din hemsida är uppbyggd i. Vanligtvis hittar du inställningen inne på varje enskild undersida i redigeringsverktyget.

Visste du att vi erbjuder SEO-optimering av din hemsida?

Intendit kan hjälpa dig att synas högre upp i sökresultatet på utvalda sökord. Vi kommer då att optimera din hemsida. Vi skriver bland annat unika meta-titlar och beskrivningar för din hemsida, samt mycket, mycket mer. Kontakta oss om du är intresserad av att öka din digitala närvaro på Google!

Fyll i uppgifterna nedan så kontaktar vi dig inom kort.

Jag vill bli kontaktad via: