Hur skriver man bra meta-titlar och beskrivningar? 5 tips!
2023-09-14 -
Vad är en meta-titlar och beskrivningar?
Meta-titlar och meta-beskrivningar är viktiga element för att optimera din hemsida och förbättra din synlighet på sökmotorer som Google.
- Meta-titel: Meta-titeln är den rubrik som syns i sökresultatet på Google och andra sökmotorer på internet. Den visas även i webbläsarens flik när besökaren väl är inne på din hemsida. Det viktigaste är att meta-titeln speglar sidans innehåll och är lockande för besökare att klicka på. Varje undersida på din hemsida ska ha en unik meta-titel.
- Meta-beskrivning: Meta-beskrivningen är en kort sammanfattning av sidans innehåll. Den visas också i sökresultaten, precis under meta-titeln. Målet med meta-beskrivningen är att ge en förhandsgranskning av vad besökaren kan förvänta sig att hitta på din hemsida. Varje undersida på din hemsida ska ha en unik meta-beskrivning.
Varför är de så viktiga?
Meta-titlar och beskrivningar är viktiga av flera skäl. De är det första som användare ser i sökresultaten och har en stor påverkan på deras beslut att klicka sig in på länken eller inte. En välskriven meta-titel och beskrivning hjälper både sökmotorer och användare att förstå vad din sida handlar om. De kan således förbättra din hemsidas rankning i sökresultaten, vilket i sin tur ökar din organiska hemsidetrafik.
5 tips för att skriva effektiva meta-titlar och beskrivningar:
- Använd relevanta sökord: Inkludera sökord som är relevanta för din hemsida i både meta-titeln och beskrivningen. Undvik dock att spamma in sökord. Detta är en teknik som användes mycket förr i ett försök att manipulera sökmotorerna. Detta är varken användbart för sökmotorer eller användaren.
- Håll det kort och koncist: Både meta-titlar och beskrivningar bör vara korta och koncisa. Meta-titlar ska vara under 70 tecken, medan meta-beskrivningar bör vara under 160 tecken. Anledningen till detta är att det är så många tecken som Google visar i sitt sökresultat.
- Förmedla värde: Berätta för användarna vad de kommer att få om de klickar på din länk. Vad är det som gör din sida unik eller värdefull?
- Uppmuntra till handling: Använd språk i din meta-beskrivning som uppmuntrar till handling. Till exempel, ”Upptäck de bästa gräsklipparna här” eller ”Boka ditt kostnadsfria hembesök idag”.
- Undvik duplicering: Se till att varje sida på din hemsida har en unik meta-titel och beskrivning. Duplicerat innehåll är förvirrande både för Google och användaren.
Hur uppdaterar man meta-titeln och beskrivningen?
Hur redigerar man då sin meta-titel och beskrivning? Det är lite olika tillvägagångssätt beroende på vilket system din hemsida är uppbyggd i. Vanligtvis hittar du inställningen inne på varje enskild undersida i redigeringsverktyget.
Visste du att vi erbjuder SEO-optimering av din hemsida?
Intendit kan hjälpa dig att synas högre upp i sökresultatet på utvalda sökord. Vi kommer då att optimera din hemsida. Vi skriver bland annat unika meta-titlar och beskrivningar för din hemsida, samt mycket, mycket mer. Kontakta oss om du är intresserad av att öka din digitala närvaro på Google!
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!