Vad är Sökmotoroptimering (SEO)?
2021-05-18 -
SEO står för Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering på svenska. Meningen med sökmotoroptimering är att få hemsidan att synas högre upp på Googles organiska sökresultat genom att optimera hemsidans innehåll. Hemsidans innehåll optimeras utifrån Googles algoritmer, användarens sökbeteende och behov. Att synas högre upp i sökresultaten på relevanta ord och fraser gör att fler potentiella kunder kan hitta till hemsidan.
Google är världens största sökmotor och ca 90% av alla sökningar sker via Google. När man söker på Google vill man hitta relevanta svar till de sökningar man gör. Googles syfte är därför att visa relevanta och trovärdiga resultat som bäst svarar på sökfrågan. Därför är det viktigt att hemsidan optimeras utifrån lämpliga sökord för att ranka högt upp i sökresultatet när en potentiell kund gör en sökning.
Hur är det uppbyggt?
Det finns över 200 signaler som används för att avgöra hemsidans relevans och ranking i sökresultaten. Kortfattat kan man säga att sökmotoroptimering är uppbyggt i tre olika delar, det är teknisk, on-page och off-page SEO.
Teknisk SEO innefattar flertalet tekniska aspekter såsom indexering, strukturerad data, sidans inläsning, mobilvänlighet, att hemsidan använder https med mera.
On-page SEO innefattar den optimering som sker på själva hemsidan, dess innehåll och hur det är strukturerat. Det innefattar bland annat titlar, textmängd, meta-titlar & beskrivningar, alt-text och internlänkar.
Off-page SEO innefattar den optimering som sker utanför hemsidan dvs. relevanta länkar från andra hemsidor till din sida. När en annan hemsida länkar till din sida bidrar det med så kallat “länkkraft” eller “link juice”. Det innefattar även andra kanaler såsom sociala medier som länkas till hemsidan.
Vad är målet med sökmotoroptimering?
Att sökmotoroptimera hemsidan bidrar till en konkurrensfördel genom att optimera för att synas högre upp på relevanta sökord och fraser än konkurrenterna. Målet blir att få ökad varumärkeskännedom, få in mer trafik från besökare och att öka antalet konverteringar.
SEO är ett kostnadseffektivt och långsiktigt sätt att få fler potentiella kunder till hemsidan. Utöver det är användarvänligheten på hemsidan en viktig del inom sökmotoroptimering, vilket i sin tur bidrar till nöjdare besökare samt återkommande kunder. Om du vill att ditt företag ska synas mer och få fler potentiella kunder till hemsidan är sökmotoroptimering något att fundera över.
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!