Grafisk profil – Vad, varför och hur?
2022-10-27 -
Vad är en grafisk profil?
En grafisk profil är ett dokument med direktiv för hur ett företags logotyp, typsnitt och färger ska användas. Detta är för att man ska kunna förmedla ett enhetligt och seriöst intryck. Det är speciellt viktigt för lite större företag där flera personer sitter med kommunikationen utåt. Den grafiska profilen består av tre huvuddelar – Logotyp, färgsättning och typsnitt.
Logotyp
Logotypen är det första de flesta människor lägger märke till när som kommer i kontakt med er verksamhet. Därför är det också väldigt viktigt att den används på rätt sätt. I den grafiska profilen presenterar du logotypen – dess dimensioner, färger och mått. Hur den ska placeras på olika föremål – både fysiska och online. Det kan handla om storlek, rotation, skalning. Om det finns flera versioner av logotypen så ska det finnas beskrivet i vilka situationer den ena eller andra ska användas, t.ex. på mörka respektive ljusa bakgrunder. Bifoga gärna både exempel på godkända användningar och sådana som inte är lämpliga. Här kan du läsa lite tips kring skapandet av en logotyp.
Färgsättning
I den grafiska profilen presenterar du vilka färger som kopplas till varumärket och hur dessa ska användas. Detta gäller färger som finns i logotypen, men även andra färger som exempelvis återfinns på hemsidan eller i trycksaker. Inkludera färgkoder i både RGB, CMYK och hex-format. En och samma färg kan t.ex. beskrivas så här:
- RGB: rgb(151,201,81)
- CMYK: cmyk(25,0,60,21)
- Hex: #97C951
Typsnitt
Detta leder oss in på nästa del av den grafiska profilen, typsnitt. Lista vilka typsnitt som används, både på hemsidan och i logotypen. Beskriv när dessa ska användas och i vilka storlekar som gäller för rubriker (H1-H6) och brödtext. Skriv gärna ut hela alfabetet eller skriv några exempelmeningar så att man ser hur det ser ut. Det kan även vara fördelaktigt att inkludera vilka radavstånd och teckenavstånd som gäller, eftersom att det påverkar utseendet på texten mycket.
Hur gör man en grafisk profil?
En grafisk profil görs ofta i ett datorprogram, t.ex. Adobe Illustrator, och kan vara en eller flera sidor lång. Den kan vara utformad i stående, liggande eller fyrkantigt format, beroende på vad som passar bäst. Det viktigaste är att inkludera den informationen som krävs för att kommunikationen utåt ska bli så enhetlig och tydlig som möjligt.
Kontakta oss
Hej, vi hjälper dig med alla dina frågor om webb och digital marknadsföring.
Ta kontakt med oss idag!