Optimera dina ankartexter för SEO

2022-11-28 -

Ankartexten är den text som man klickar på när man använder en länk på nätet. Men varför är det så viktigt med ankartexter? Länktexten är en del av din on-page SEO. Google tar hjälp av den för att avgöra relevans och vad den länkade sidan handlar om. Ankartexten måste därför matcha destinationssidans innehåll, oavsett om det är en utåtgående eller intern länk. Att ha optimerade ankartexter gör alltså hemsidan mer användarvänlig och skapar tydlighet, både för Google och för besökaren.

5 olika ankartexter

Det finns flera olika typer av ankartexter, vissa bättre än andra. Om du vill synas på “Ekologisk hundmat” så kan dina ankartexter exempelvis se ut så här:

  • Exakt match: “Ekologisk hundmat”. Exakt sökord som jag vill synas på.
  • Frasmatch: “Prisvärd ekologisk hundmat”. Ord före eller efter sökordet.
  • Partiell match: “Ekologisk mat för hundar”. Innehåller delar av sökordet.
  • Relaterat varumärke: “Royal Canin”
  • Generisk länk: “Klicka här”, “Läs mer”.
  • Endast URL: “https://www.royalcanin.com/se”

Att använda en URL eller generisk länk är inte optimalt eftersom att de inte beskriver destinationssidans innehåll. Bästa praxis är att variera de olika typerna av ankartexterna som finns på hemsidan. Se till att länktexten är relevant och förekommer naturligt i texten. Ankartexten ska maximalt bestå av ett par ord, aldrig ett helt stycke med text.

Utforma dina länktexter utifrån riktlinjerna ovan för att säkerställa att dina länkar är så tydliga och beskrivande som möjligt, både för Google och dina besökare.